V prvním článku jsem psal, že bych byl rád, kdyby se mi v budoucnu podařilo rozjet vlastní eshop. Než ta doba ale přijde, považuji za ideální řešení učit se (hlavně marketing) na droshippingu.

Nemusíte řešit distribuci, reklamace, běhání na poštu atd. Zaměřujete se jenom na to důležité. Tedy jak na tom vydělat peníze. Pokud nevíte, co dropshipping je, tak začněte tady.

V únoru jsem začal budovat svůj dropshippingový obchod. Není to můj první. Už jsem jich několik vytvořil, několik bokem mám (ale nechávám je žít vlastním životem), některé jsem vytvořil čistě za účelem prodeje (o tom bude další článek).

Jelikož to s tímto myslím vážně a dlouhodobě, hledal jsem ideální řešení, na čem ho vybudovat. Na výběr je mraky platforem a řešení. Vyzkoušel jsem toho za ten měsíc dost a o svoje poznatky se teď podělím.

 

První pokus – Woocommerce

(hostováno u Blueboard)

Největší kamarád jsem s WordPressem. Dělám na něm všechny weby. Největší výhody jsou, že téměř na všechny funkce, které si vymyslíte, najdete nějaký plugin, často i zdarma. Woocommerce je pak jedním z těchto pluginů, který WordPress rozšíří o plnohodotný eshop.

U Blueboard mám jeden webhosting (jeho výhoda je, že na 1 hostingu můžete mít 10 domén/webů za 1 cenu). Za hosting jsem tak nemusel platit nic navíc. Začal jsem tedy budovat zde.

Problém nastal v momentě, kdy jsem si tam vytvořil Woocommerce obchod s cca 2000 produkty. Hosting na Blueboard je totiž limitovaný počtem souborů (100 000).

Nejspíš kvůli kombinaci počtu produktů a WordPressu/šablony, která si každý uploadovaný obrázek uloží v X rozměrech. Některé produkty mají třeba 5 obrázků, takže pak už se to nasčítá.

No zkrátka najednou mi to v administraci ukazovalo, že mám nahraných cca 300 000 souborů. Web byl pak hodně zpomalený, nové obrázky se nechtěly nahrávat, nebo se nahrály, ale na webu nezobrazovaly.

Počet souborů na webhostingu Blueboard

 

Chtěl jsem pořádný a stabilní eshop, a toto mě odradilo.

Zajímavé bylo, že i po kompletním smazání webu mi tam ještě asi týden svítilo stejné množství souborů. Psal jsem i na podporu, kde mi potvrdili, že počet souborů mám do 100k a za další 3 dny napsali, že se stav aktualizuje jednou denně 🙂

 

Druhý pokus – Prestashop

(hostováno u Wedos)

Po zkušenosti s počtem souborů jsem se rozhodl pro Wedos, kde jsem hlavně dříve weby hodně budoval.

Wedos se pravidelně chlubí nízkými cenami, ale v posledních letech mi přijde, že je to na úkor kvality samotného hostingu + si musíte stejně připlácet za HTTPS (ostatní poskytovatelé mají již většinou v ceně).

Po předchozí zkušenosti jsem se rozhodl pro změnu. Namísto Woocommerce jsem zvolil Prestashop.

Prestashop logo

Podobně jako Woocommerce je v základu zdarma. Také se na něj dá sehnat velké množství pluginů, ale tady už jsou většinou placené. Na druhou stranu, Presta je řešení vytvořené přímo pro eshopy. Mělo by být pro moje potřeby rychlé a 2000 produktů zvládnout jako nic.

No, Wedos potvrdil moje očekávání. Během týdne jsem zaznamenal 1 menší a 1 delší výpadek, o kterém pak svítila i nějaká informační hláška v rozhraní.

 

Navíc jsem zde měl i velké problémy s instalací Presty (verze 1.7.3). Postupoval jsem přesně podle jejich návodu, ale instalaci se mi nepovedlo dokončit.

Dropshipping eshop na Prestashop 1.7

 

Celkově jsem to zkoušel asi 4x. Vždy smazat celý webhosting, databázi, obnovit původní .htaccess a znovu instalovat. A zase špatně.

Během instalace Presty 1.7.x u wedos musíte několikrát na FTP a upravovat některé soubory. Myslel jsem tedy, že to dělám špatně.

Zkusil jsem tedy požádat o pomoc podporu. Odpověď přišla docela rychle – že neví, čím to je. Prý předají problém kolegovi, který opensource systémy řeší nad rámec svých pracovních povinností.

Kolega asi během 3 dnů na problém skutečně přišel. Bylo to verzí PHP na webhostingu. (výchozí verze je u Wedos PHP 7.3 a ta si s Prestashopem 1.7.3 asi nerozumí). Pomohlo tedy snížení verze PHP a Presta mi již šla nainstalovat.

 

Tahle zkušenost mě tedy poslala zase o dům dál. Během týdne měl web 2 výpadky, 1 den jsem strávil pokusy instalaci a další 3 dny to řešil jejich člověk.

K tomu jsem si uvědomil, že cokoliv budu na webu chtít přidat nebo upravit, budu vždy kupovat pluginy, které nejsou zrovna levné. Na hodně věcí bych využíval i programátora, takže další náklady navíc.

Během toho týdne jsem stihl zakoupit Prestashop plugin pro dropshipping (999 Kč – nyní už zdraženo na 1299 Kč), který je mi teď k ničemu.

Naštěstí jsem stihl u Wedosu „dát výpověď“ do 7 dní, takže cenu za webhosting mi vrátili.

Celá tahle zkušenost s Prestou mě tedy stála týden času a tisícovku k tomu.

 

TIP: nedávno jsem tady chválil blog Heleny Lachowiczové. Zrovna v únoru taky psala článek o tom, kde založit eshop a já se naprosto ztotožňuji s jejím názorem na Prestashop.

 

Třetí pokus – hotové řešení od Dropareal

Po zpomaleném Woocommerce, kde se mi nechtěli načítat obrázky a Prestashopu, kde bych si toho sám moc neudělal a furt bych platil, jsem se rozhodl vyzkoušet (možná už trochu ze zoufalosti) řešení od Dropareal.cz.

Logo Dropareal

Jejich šablony nejsou úplně nejúžasnější a většinou na nich poznáte, že je to univerzální šablona, která frčela před X lety.

S trochou šikovnosti a úprav CSS se to ale dá zvládnout.

Co se mi tady naopak líbilo, je vytvoření eshopu a naplnění produkty jedním kliknutím.

Nemusíte řešit pluginy, import souborů, atd. K tomu je navíc 15 dní na vyzkoušení v testovacím režimu, takže jsem zkoušel a pak přešel na ostrou verzi.

Pro začátek jsem zvolil měsíční formu předplatného (390 Kč bez DPH) za hotový eshop bez práce.

Po několika dnech mě ale zamrzelo, že u Droparealu je hodně omezená práce s blogem, vzhledem eshopu, postranními sloupci a celkově s obsahem webu. Čistě na produkty OK, ale vše ostatní vázne.

Dropshipping eshop odAndulky.cz

Dropshippingový eshop www.odAndulky.cz se šablonou od Dropareal

 

Ale abych to nebyl já, i tady nastal problém.

Z cca 2000 produktů, které se dle XML feedu mají zobrazovat, se jich zobrazuje pouze zlomek (cca 10-20 %). Polovina kategorií eshopu je úplně prázdná.

Napsal jsem tedy na podporu (22.2.). Odpověď po dvou dnech mě moc neuspokojila – „vas dotaz(pozadavek) vyzaduje zasah naseho technika, kteremu byl prave predan.“
Od té doby čekám na odpověď a zatím stále nic.

Neprodávám, nepropaguji, ale předplacené dny ubývají. Jo a je únor – měsíční předplatné tady berou dle kalendářního měsíce, takže na 28 dní.

K tomu navíc i ta cena není úplně zanedbatelná. Za rok by měl pronájem tohoto eshopu vyšel na 4 368 Kč (v případě měsíčních plateb pak 5 662 Kč).

Ok, 4-5 000 Kč za rok není nějaké peklo za pronájem eshopu. Dal bych to, ale pokud by to bylo bez problémů, a eshop měl hlavně mnohem více možností, modernější design apod.

Zkrátka aby to vypadalo třeba jako …..

 

Shoptet

Dlouhodobě mě to táhne k Shoptetu, který považuji za nejlepší české eshopové řešení.

Hodně se mi líbí i jejich aktivní Facebook skupina Shoptet poradna, kde se řeší dotazy a rady na úrovni a hodně aktivní jsou tam i samotní šéfové Shoptetu.

Tohle řešení je ale pro začátek (pro mě) celkem drahý. Cena narůstá s využitím více modulů a taky s počtem produktů.
V mém případě bych platil cca 1500 Kč měsíčně. Za kvalitní služby od nich to určitě stojí, ale pro mě bude ze začátku důležitá každá koruna a 1500 Kč se bude určitě hodit do marketingu. Tak možná později.

 

Výsledek – vracím se na Woocommerce

Po tomhle kolečku zkoušení a problémů se vracím tam, kde se cítím nejlépe. Na Woocommerce.

  • nebudu platit pravidelné poplatky za provoz (kromě domény+hostingu)
  • většinu věcí si tady udělám sám
  • hromady a hromady pluginů úplně na všechno, často zdarma
  • téměř neomezené možnosti designu, díky tisícům šablon a různých editorů

Tentokrát ale nebudu šetřit na „střevech“.

Zvolím kvalitnější webhosting a k tomu profi šablonu, která je dobře vyladěná pro Woocommerce.

Co se hostingu týče, poslední dobou slyším hodně chválu na WP-hosting – nemáte někdo zkušenosti, případně tip, který tarif zvolit?

Z šablon se mi zatím hodně líbí Flatsome, případně kombinace Storefront+Elementor Pro. Máte někdo zkušenosti?

 

Co mi na Woocommerce chybí je hromadná úprava ceny importovaných produktů z dropshipping.cz.

Prestashop i Dropareal to mají (např. cena z feedu -1 % nebo -10 Kč).

Neumí to třeba WooCommerce Stock Manager od musildy? Zatím jsem netestoval.

Je to sice o pár korun, ale určitě se to hodí pro zbožové srovnávače – v momentě, kdy si to lidi seřadí podle ceny, tak vás alespoň to zlevnění o 1 % dostane před ostatní desítky dropshipping obchodů, které mají stejné fotky, stejné ceny, atd. I tady budu rád, pokud znáte řešení a podělíte se 🙂

 


4 komentáře

Profilový obrázek

Helena · 28.2.2019 v 17:00

Super článek, díky za zmínku. S tvou volbou vcelku souhlasím, jen si myslím, že mít WP na dropship není úplně šťastné řešení. Já osobně začala několik e-shopů na WP ale zpravidla po cca půl roce jsem je migrovala k velikánům, protože WP přestal stačit. Už výše zmíněné načítání je vražda, bohužel s více produkty se to ještě zhoršuje. WP je super ale přednostně na blog, magazín, klasické prezentace, e-shop bych rozjela na Shoptetu. Máš prostě jistotu, že tvůj bussines nestojí na tom, že se ti nenačítají stránky:-) A to je třeba pro mě nejpodstatnější. Bussines musí být hladký a nesmím někde po cestě ztrácet zákazníky zbytečnými chybami (načítání, blbá navigace, něco někde je ne úplně okej, pády e-shopu atd…) Z toho jsem už za pár let, co dělám do e-shopů vyléčená dokonale. Jinak tvoje zkušenosti s Prestou mě samosebou pobavila.:-))) Né, že bych ti to přála, ale Presta je prostě nepřítel začínajících:-). Jen dotaz, v čem chceš rozjíždět dropshop? Jestli chceš, klidně do meilu.

    Jirka

    Jirka · 3.3.2019 v 15:09

    Ahoj Helo. Díky za komentář. Tak nějak to mám v plánu i já (migrace WP > Shoptet), i když vím že s tím bude za pár měsíců „zbytečná“ dvojí práce. Každopádně teď by pro mě Shoptet byl drahý, cca 2000 Kč vč. DPH. Obávám se, že takový nebudu mít ani zisk v prvních měsících (přeci jenom i marketing budu řešit z toho, co mi zbude z výplaty).
    Co se Presty týče, jsem výlečený. Jeden eshop už jsem na Prestě dřív měl, ale to mi na začátku stavěl programátor za korunky. Myslel jsem si, že když je to ten open source, tak to zkusím a naučím se to stejně jako s WordPressem, ale tohle je úplně jinde 🙂
    Dropshop bude s bytovým textilem, ale do mailu se klidně ještě rozepíšu 😉

      Profilový obrázek

      Helena · 4.3.2019 v 9:34

      Zdravím Jirko, díky za odpoveď. Tak to jsme s Prestou na tom stejně. Celkem dlouho jsem s ní pracovala a už bych si to znovu „nedala“. Jinak WP je určitě pro začátek super. Já bych ale měla trochu obavu z toho, že WP není úplně UX dobře vyladěný. mě například totálně štvou mobilné verze. To je hodně velká slabina. Dá se to vyřešit, ale zase to z mého pohledu ubírá pozornost od prodeje a marketingu. Prostě pořád řešíš, jak to mít UX správně a vyladěné, aby ti e-shop neházel klacky pod nohy, když už tam tu návštěvnost dotlačíš. U dropshippingu bych se (nevím, ještě jsem to nedělala) nejvíce soustředila na to, aby mi tam ta dotlačená návštěvnost co nejvíce konvertovala. Jaké máš plány na napropagaci? Pojedeš na SEO?

        Jirka

        Jirka · 4.3.2019 v 11:47

        Ahoj.
        Je mi to jasné. Na druhou stranu já UX vnímám skoro jako koníček. Teda, nikdy jsem tomu neříkal UX. Prostě si rád hraju s designem, CSS a rád dělám různé A/B testování, takže toto beru spíše jako výzvu. Hodně to asi taky ovlivní výběr šablony na začátku.
        Propagace – pojedu to ze začátku hlavně přes PPC a srovnávače, tedy placená návštěvnost. Tady se cítím silný a mám nejvíc zkušenosti. Zároveň ale vím, že z dlouhodobého hlediska to není ideální. Chci začít budovat brand (česká výroba ❤️ ), soustředit se na pro mě nové výzvy, např. Instagram. Proto taky se zvědavostí očekávám, co přinesou tvoje minikurzy. Z tvýho článku o instagramu jsem vycítil, že nějaký ten minikurz by mohl být právě o IG 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *